Ja, kaoset med tågen fortsätter. Och det kommer utan tvivel att fortsätta så länge vi har kvar vår nuvarande regering. Problemen uppstod ur en allt för naiv bild av marknadsanpassning som lösningen på alla problem. Moderaterna har en förblindande övertro på detta och de kommer aldrig att komma tillrätta med problemen, eftersom det skulle kräva att de går emot sin egen ideologiska övertygelse.
Järnvägskampanjen de lanserade för ett par månader sedan var som att sätta plåster på ett avsågat ben. Ett poröst skal av vackra ord, som krackelerar när någon rör vid det. De förstod att människor var upprörda och gjorde som de brukade göra – pumpade in pengar i en politisk PR kampanj för att ge sken av att ta ansvar.
Men problemen kvarstår oavsett hur väl man försöker sminka över det. Och hur mycket än Borg hjärntvättar oss med fina formuleringar om ”sunda statsfinanser” så sitter vi kvar och våndas på våra trasiga tåg. För högern kommer inte att kunna göra något reellt åt tågproblemen. Det handlar inte om pengar. Det handlar om politisk ideologi.
Förr i tiden när man hänsyftade till att något gick bra så sa man: ”det går som tåget”.
Ett uttryck som i dagens samhälle har fått precis motsatt betydelse.
När det beslöts i riksdag och under socialdemokratisk regeringsperiod att SJ ska vara ett affärsdrivande företag som ska generera vinst till staten har det varit ständig nerförsbacke. Med de direktiv regeringen ger till SJ:s styrelse och dess VD kvarstår problemen.
Ett lands infrastrukturer, järnvägar,vägar,flygplatser, ska inte bedrivas som affärsprojekt som ska generera vinster till ett AB utan eventuella överskott/vinster ska gå tillbaka till verksamheten för att betjäna folket som bekostar det hela via skattsedeln.
Alltså, värna hela landets befolkning och inte endast olika Aktiebolag.!
Ja, återigen så är anledningen till att tågen inte kommer i tid ju att den förra vänsterregeringen sparade pengar på underhållet. Nu måste man satsa både de miljarder som vänstern skulle satsat plus de miljarder som man normalt satsar plus de miljarder för att utveckla tågtrafiken. Tar tid att vända vanvård till det bättre.
Vanvården består i att man konkurrensutsatte en väl fungerande tågtrafik på 80-talet. Socialdemokraterna och högerregeringarna bär ansvar för detta.
Igår, här i Linköping, sa infrastrukturministern att man har konkurrensutsatt järnvägsunderhållet, så att dessa firmor kan utveckla sin kompetens.
Hon förstår inte att effekten är den motsatta. För att utveckla sin kompetens krävs att man har kontinuerligt mycket jobb och kan agera långsiktigt. Konkurrens innebär bara att alla måste slimma sig och sänka kostnader, vilket inte leder till utveckling av sin kompetens.