4 responses to “Tågkaos”

  1. niolca

    Förr i tiden när man hänsyftade till att något gick bra så sa man: ”det går som tåget”.
    Ett uttryck som i dagens samhälle har fått precis motsatt betydelse.
    När det beslöts i riksdag och under socialdemokratisk regeringsperiod att SJ ska vara ett affärsdrivande företag som ska generera vinst till staten har det varit ständig nerförsbacke. Med de direktiv regeringen ger till SJ:s styrelse och dess VD kvarstår problemen.
    Ett lands infrastrukturer, järnvägar,vägar,flygplatser, ska inte bedrivas som affärsprojekt som ska generera vinster till ett AB utan eventuella överskott/vinster ska gå tillbaka till verksamheten för att betjäna folket som bekostar det hela via skattsedeln.
    Alltså, värna hela landets befolkning och inte endast olika Aktiebolag.!

  2. Ordförande Svensson

    Ja, återigen så är anledningen till att tågen inte kommer i tid ju att den förra vänsterregeringen sparade pengar på underhållet. Nu måste man satsa både de miljarder som vänstern skulle satsat plus de miljarder som man normalt satsar plus de miljarder för att utveckla tågtrafiken. Tar tid att vända vanvård till det bättre.

  3. Gert Franzén

    Igår, här i Linköping, sa infrastrukturministern att man har konkurrensutsatt järnvägsunderhållet, så att dessa firmor kan utveckla sin kompetens.
    Hon förstår inte att effekten är den motsatta. För att utveckla sin kompetens krävs att man har kontinuerligt mycket jobb och kan agera långsiktigt. Konkurrens innebär bara att alla måste slimma sig och sänka kostnader, vilket inte leder till utveckling av sin kompetens.

Leave a Reply to niolca Click here to cancel reply.