Vi är många som har drabbats av tågkaoset de senare åren. Förseningar, Signalfel, strömlösa tåg, bristande underhåll, snö på spåren …ja, plocka fritt ur ditt eget minne. Och vi sitter där tålmodigt. På våra trasiga tåg. Väntar på att de ska börja rulla igen. Vi står ut. Inte klaga. Och förresten, vem skulle man klaga på? Vems fel är det att vi inte längre kan lita på tåget som färdmedel? Nej, bättre att ta en klunk till ur sin medhavda kaffetermos (eftersom företaget som äger kaffeautomaten på tåget har kursat) och hoppas på att komma fram och slippa tänka mer på saken.
Fackförbundet SEKO är just nu aktuell med en annonskampanj för att uppmärksamma problemen med våra järnvägar, och de använder sig av en av mina satirbilder. Teckningen, som numera tycks ha fått egna vingar, gjorde jag efter att ha läst Magasinet Filters utmärkta artikel ”Haverikommisionen”. De ställde frågan alla ställer sig; vad är problemet? I efterhand kom även facket SEKO ut med rapporten ”Den svenska järnvägen – om orsakerna och kostnaderna för bristfällig politik”. Allt pekade mot en bov i dramat – avregleringen.
Det är alltså helt rimligt att SEKO i sin annonskampanj går på själva grunden till problemet och kritiserar avregleringen. Men där stötte man på patrull. Jernhusen, det statliga (och konkurrensutsatta) företag som äger Sveriges tågstationer, kände sig träffade, och stoppade annonseringen på deras egna annonstavlor med motiveringen att ”…kampanjen kritiserar den marknad som vi själva och våra kunder verkar på. Den går stick i stäv med det uppdrag vi har och bedriver”. Läs mer i Aftonbladet, DN eller Expressen.
En oreglerad marknad leder till ett öppet och fritt samhälle, heter det ofta från liberalt håll. Men kom inte och påstå att marknadsanpassning kan försämra kvaliteten i statlig verksamhet. Då måste vi tysta dig.
Väl rutet!
Vill bara passa på att tipsa om en riktigt bra bok om avregleringar i allmänhet och järnvägen i synnerhet: ”Det stora tågrånet” av Mikael Nyberg. Den kom ut i år och borde läsas av precis alla.
Jo, har hört mycket gott om boken och hoppas få tid för den inom en snar framtid. Tack för tipset!
Kul att jag kan välja det bästa tågbolaget. Skulle vara ändå kuligare om jag dessutom kunde komma till den destinationen jag ville komma till, ungefär i den tiden jag vill komma dit.